Pieter Morisse wordt nieuwe CEO van Lecot
Strategisch vijfjarenplan
Met behulp van workshops, individuele gesprekken met medewerkers en klanten legde Lecot 5 pijlers vast die hun een kader geven waarbinnen ze de komende 5 jaar willen investeren. Dit strategische plan, dat intern getrokken werd door Pieter Morisse, kreeg de naam “Visio 2025”.
“Bij Lecot staat de klant centraal, maar we willen nóg meer vanuit de klant vertrekken. Daarvoor evolueren we als bedrijf naar omnichannel, zodat we de klantenbeleving kunnen verbeteren. Dit doen we dus door de klant dezelfde beleving, dezelfde informatie te geven waardoor de klant het gevoel krijgt dat we hem/haar kennen, onafhankelijk van het kanaal.
Dit zal enkel bijdragen tot het verhogen van de klanttevredenheid. Om hiertoe te komen zullen onze teams marketing en digital ook een belangrijke rol spelen, naast onze eerder fysieke verkoopkanalen, in de vestigingen, en via vertegenwoordigers en de klantendienst. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat dit nog voor extra groei zal zorgen,” aldus Morisse.
“Wanneer iedereen op de rem staat, geven wij gas”
Lecot bestaat dit jaar 135 jaar, en bleef in al die jaren trouw aan zijn familiale waarden. Het bedrijf groeide uit tot een gevestigde waarde en staat te boek als de grootste nationale speler in de distributie van ijzerwaren, bevestigingen, bouwbeslag, gereedschappen en persoonlijke beschermingsmiddelen.
Samen met zijn directieteam zorgde Philippe De Veyt hiervoor sinds 1995, toen zijn schoonvader Lieven Santens hoofdaandeelhouder van de firma Lecot werd. Lecot stond toen voor 22 miljoen euro omzet met 115 medewerkers, vanuit één site in Heule. “Groei zit in het DNA van onze firma. Omdat we open staan voor opportuniteiten en ze grijpen, omdat we open-minded zijn om technologisch bij te blijven, omdat het onze wil is wendbaar te zijn ondanks de grootte, omdat onze drive erin zit om nieuwe bedreigingen om te turnen tot opportuniteiten,” duidt De Veyt.
Lees meer over Lecot
De Veyt haalde Rik Lecot aan boord in 2000 om die voornemens in tandem waar te maken: “De belangrijkste momenten van de samenwerking met Philippe zijn te zien in ons pionierswerk,” aldus Lecot. ”In 2000 realiseerden wij een omzet van 26 miljoen euro met 4 vestigingen. We opereerden echter met een ouderwetse logistiek , een voorbijgestreefde IT, zonder website of online aanwezigheid.
22 jaar later mogen we pronken met een financieel zeer gezonde firma en staan we voor 80 vestigingen - waarvan 4 in Nederland, een omzet van 267 miljoen euro, gerealiseerd door ongeveer 750 medewerkers, een goed draaiende moderne logistiek en met een groot aandeel internetverkopen. Kortom, intussen zijn we de onbetwiste marktleider in onze branche. Dit alles door schitterend samen te werken en altijd met de nodige humor,” dixit Lecot.
Ook tijdens de recente crisissen liet het bedrijf zich van zijn sterkste kant zien. De Veyt: “Wanneer iedereen op de rem staat, geven wij gas.” Zo nam Lecot in volle coronacrisis in 2021 de firma Biermans in Breda over. Ondanks de spanning op de Belgische arbeidsmarkt slaagden zij erin om Lecot te blijven vernieuwen en jonge ondernemende werknemers aan te trekken.
Vooruit met een frisse blik
“Toen ik in 1995 startte, had ik het geluk opgeleid te worden door Pol Lecot. Een visionair man, met een fijne neus voor zaken. Mijn schoonvader Lieven Santens - een rasechte ondernemer - gaf me de buitengewone opportuniteit om bedrijfsleider te worden. Dat vertrouwen in jonge mensen kan ik nu ook doorgeven aan Pieter,” zegt De Veyt.
“Lecot investeert de volgende 3 jaar onder andere in een sterk doorgedreven automatisering van de logistiek, mijn passie na mijn mensen. Alhoewel ik dit traject nog zal begeleiden en ik lid blijf van de raad van bestuur, besef ik toch hoe hard ik onze mensen, De Strafste Bende van Lecot, zal missen.”
Volgens de ervaren anciens De Veyt en Lecot is het belang van die verjonging niet te overzien. Zij hebben de ervaring, maar de nieuwe generatie groeide op in de digitale wereld, komen met een frisse blik, nieuwe ideeën en een nieuwe lading energie.
Lees het dubbelinterview met Rik Lecot over verleden en toekomst
Morisse neemt hun advies ter harte en focust mee op het altijd open staan voor een opportuniteit en de familiale en collegiale omgeving. “Toen ik door Lecot benaderd werd, was er al bij het eerste gesprek een klik met Philippe. Ik kon mij enorm terugvinden in de focus op “groei” & het belang dat er gehecht werd aan de waarden van het bedrijf: respect, ambitie en passie. Wat ik meteen ook bevestigd zag in hoe Philippe sprak over de firma en over de medewerkers”.
Nochtans was Morisse’s start bij Lecot heel apart: zijn intrek in het lege kantoor in aanbouw gebeurde in december 2020, tijdens een lockdown als gevolg van de coronapandemie. De eerste contacten met medewerkers waren via Teams. “Kort na mijn komst ben ik de strategische oefening voor de toekomst van dichtbij beginnen opvolgen. Ik kreeg ook meteen “digital”, “marketing” en het CRM-project onder mijn hoede. Later zijn daar ook project management & customer service bijgekomen. Dit alles samen heeft mij geholpen om de ins & outs van de firma te leren kennen.”
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief