Lecot wil in 2023 op hetzelfde elan doorgaan en zal fors investeren
Beter dan verwacht
In 2022 deed Lecot het beter dan verwacht. “In België tekenden we een omzetstijging van 8% op, en in Nederland realiseerden we een stijging van 5,6%”, vertelt bestuurder Rik Lecot. Daarmee oversteeg de groothandel de verwachtte stijging met 5,3% dus ruimschoots.
Het geheim? “Omdat we onze stock al in 2021 hadden opgedreven, konden we de leverproblemen van onze leveranciers goed opvangen. In een jaar waar materiaaltekorten schering en inslag waren, hadden wij wel goederen beschikbaar voor onze klanten. We zijn er heel trots op dat we zo in een moeilijk jaar toch marktaandeel hebben gewonnen, en dit puur dankzij onze manier van werken en onze klantgerichtheid.”
In 2023 wil Lecot op datzelfde elan verdergaan.
De sterkste schakel
Bij Lecot zit die kracht in het systeem, gaat hij verder. “Wij blijven kijken naar wat onze klanten precies nodig hebben. We zorgen ervoor dat ze op het juiste moment de juiste informatie krijgen en dat we voldoende goederen op stock hebben. We zijn digitaal heel sterk geconnecteerd, zowel met onze leveranciers als met onze eindklanten, zodat informatie vlot kan doorstromen. Daarnaast is er onze aanwezigheid in de markt: met 75 winkels is er altijd wel een Lecot in de buurt, en klanten kunnen altijd in onze webshop terecht.”
Lees ook
2023: een vraagteken
Wat 2023 zal brengen, is een vraagteken. “Een budget opstellen, is nog nooit zo moeilijk geweest”, verzucht Rik Lecot. “Afgaande op wat ik gehoord en gelezen heb, wordt dit een zeer slecht, slecht, middelmatig, goed of zeer goed jaar. Het kan echt alle kanten uit. Wij rekenen voorzichtigheidshalve op een omzetstijging van 3,7% omdat er toch meer negatieve dan positieve berichten circuleren.”
In 2023 investeert Lecot ruim 16 miljoen in de bouw van een nieuw volautomatisch magazijn in Heule. Het 5.500 m2 grote en 18 meter hoge magazijn moet eind 2024 klaar zijn. Daarnaast komen er in de loop van het jaar nog vijf nieuwe winkels bij en worden nieuwe overnames niet uitgesloten. “En we blijven verder inzetten op de ontzorging van onze klanten”, besluit Rik Lecot. “Zo investeren we onder andere in een eigen lakstraat om onze klanten een nog betere en snellere service te kunnen bieden.”
Regelmatig naar het bord kijken
We vragen hem tot slot welk advies hij andere ondernemers zou geven. “Ik raad iedereen – zowel klanten als leveranciers – aan om regelmatig naar het bord te kijken. Met de stijgende lonen en energiekosten is het toch belangrijk om regelmatig naar de cijfers te kijken. In paniek vervallen is zinloos, maar we zullen allemaal bij de les moeten blijven en bijsturen waar nodig.”
Gingen dit keer met een LLL-trofee naar huis:
- Vestigingen: Makita Belgium
- Gereedschappen: Futech Tools
- Bouwbeslag: Artitec-Wallebroek
- Raam-en Deurbeslag: RENSON Ventilation - Sunprotection - Outdoor
- PBM: BLAKLADER WORKWEAR BENELUX
- Bevestigingen: pgb-Europe
- Witgoed: Novy
- Data: Bosch Professional Power Tools and Accessories
- Logistiek: SPAX