Tien Tips Tegen Talent Tekorten
1. Weg met de klassieke manieren van werving en selectie!
Je maakt het jezelf moeilijk als je blijft werven op basis van ellenlange vacature-vereisten, als je blijft vertrekken van een vacature met gedetailleerde taak- en competentielijsten en als je enkel steunt op klassieke testbatterijen! Het is veel slimmer om een gesprek aan te gaan op grond van de talenten van de kandidaat en te kijken hoe die talenten in een job kunnen worden gegoten. Boetseer dus jobs-op-maat in functie van de talenten die zich aandienen. Dat garandeert een hogere inzetbaarheid.
2. Omarm diversiteit!
De arbeidsmarktreserve is ruimer bij personen met diversiteitskenmerken zoals personen met een migratieachtergrond of personen met beperkingen. Kijk naar de talenten van deze personen en zet je vooroordelen opzij. Amerikaans onderzoek toont aan dat bedrijven met een divers personeelsbestand veel innovatiever en succesrijker zijn. Ze hebben ook meer voeling met klanten en gebruikers die ook diverser zijn.
3. Vorm zelf je eigen medewerkers!
Zoek niet naar de perfecte kandidaat, de witte raaf tussen de sollicitanten want die dient zich zelden aan. Maar engageer kandidaten met een groeipotentieel, met leergoesting en leid hen zelf op tot de gewenste medewerker. Door hen zelf te vormen, leren ze de eigen bedrijfstoepassingen alsook de bedrijfscultuur direct kennen. Jongeren appreciëren ook dat een bedrijf investeert in hun ontwikkeling en zien dat als een voordeel om te blijven.
4. Werk samen met scholen!
Scholen - van het secundair tot het hoger onderwijs - zoeken bedrijven voor stageplaatsen, voor duaal leren, voor praktische proeven, om jongeren te laten kennismaken met ondernemen, om projecten te begeleiden, etc … Door samen te werken met scholen zorg je dat je in het vizier komt van jongeren en dat opent perspectieven voor aanwervingen op termijn.
5. Zie door een CV met gaten!
Sommige kandidaten hebben een gat in hun CV, een periode van inactiviteit, en dat is helaas dikwijls een voldoende reden om hen niet aan te werven. Ga daarom juist een gesprek aan over dat gat in het CV en je ontdekt dat kandidaten dan juist heel bruikbare competenties en ervaringen hebben opgedaan. Zo brengen bijvoorbeeld huismoeders die terug de arbeidsmarkt betreden, vaardigheden mee zoals organisatievermogen, flexibiliteit, empathie en ondernemingszin.
6. Stap af van een uniform HR beleid!
Jongeren opteren voor de mogelijkheid om zelf werktijd- en loopbaankeuzes te maken. Ze willen zelf vorm geven aan de combinatie tussen werken en privé leven. Een uniform HR beleid komt niet tegemoet aan hun verwachtingen. Bovendien voldoet zo’n beleid niet aan het reïntegreren van personen met beperkingen, personen met gezondheidsproblemen of 60 plussers. Zij hebben nood aan jobs-op-maat, progressieve tewerkstellingsuren, mogelijkheden inzake thuiswerken, …
7. Maak duidelijk welk bedrijf je bent!
Jongeren kiezen meer en meer voor bedrijven die ook een maatschappelijke impact willen realiseren, die inzetten op duurzaam ondernemen, die duidelijke waarden uitdragen. Zorg dus dat deze aspecten in jouw ‘employer branding’ aan bod komen maar ook en vooral echt deel uitmaken van jouw bedrijfscultuur. Gebruik bijvoorbeeld duurzaamheidsdoelstellingen om jouw business-strategie vorm te geven.
8. Zet je in voor de lokale gemeenschap!
Bedrijven zijn belangrijk voor de lokale gemeenschap omdat ze tewerkstelling garanderen. Hoe sterker je de band met die gemeenschap uitbouwt, hoe beter jouw imago, hoe meer aantrekkingskracht voor nieuwkomers op de arbeidsmarkt. Sponsor dus een lokale sportclub of vereniging, doe mee aan lokale events zoals open-deur-dagen, sportieve publieksevents, schoolevenementen in de buurt, … Zo wordt de lokale gemeenschap ook jouw ambassadeur.
9. Gebruik de nieuwe technologieën!
Nieuwe technologieën laten toe om het werk beter en aangenamer te organiseren. Zo kunnen robotpakken en -handschoenen bepaalde werkzaamheden verlichten. Zo ook kunnen robots ingeschakeld worden voor saaie en repetitieve taken zodat de medewerkers ‘rijkere’ taken kunnen verrichten. Andere technologieën heffen bepaalde beperkingen op ; zo kunnen spraak- en beeldtechnologieën het aanwerven van slechtziende of slechthorende personen vergemakkelijken.
10. Investeer in welzijn op het werk!
Vergeet niet te investeren in het reeds aanwezig personeel. Werven met open deur heeft weinig zin indien de achterdeur ook open staat. Zorg dus dat jouw medewerkers blijven. Bied hen voldoende opleidingskansen, geef hen inspraakmogelijkheden, versterk het werken in teams, houd het werk werkbaar. Bevorder gezond werken en geef medewerkers maximaal autonomie in de uitoefening van het werk. Zo worden jouw medewerkers echte ambassadeurs van jouw bedrijf en stralen ze dit ook naar de buitenwereld uit.