Consumenten bezorgd over klimaatverandering, maar vol vertrouwen in onafhankelijke certificering
Aan dit onderzoek, dat eind 2022 werd uitgevoerd, namen 26.800 consumenten uit 33 landen deel. In eerste instantie werd er gepeild naar de thema’s die hen de meeste zorgen baren. Waar gezondheidsproblemen en de klimaatcrisis in 2021 op de eerste en tweede plaats stonden, werden ze in 2022 ingehaald door angst voor economische tegenslag en oorlog. Klimaatverandering eindigde op de vierde plaats, maar 35% van de deelnemers plaatste het nog steeds in zijn top 3 van meest zorgwekkende kwesties.
Als er specifiek gevraagd wordt naar bossen is de link met biodiversiteit bij consumenten sterk, vaak sterker dan met het klimaat. Verlies van biodiversiteit is een belangrijke zorg voor consumenten in de meeste onderzochte landen in Europa en Amerika. Europeanen beschouwen klimaatverandering bijna even zorgwekkend, terwijl het verlies van tropische regenwouden en bosbranden de grootste zorg is voor de Duitsers en Spanjaarden.
Consumenten kopen milieubewust en vertrouwen onafhankelijke certificering
Het onderzoek ging ook in op het aankoopgedrag van consumenten. 71% van de ondervraagden zegt liever producten te kopen die geen schade toebrengen aan planten en dieren, en 63% probeert producten te kopen die zijn verpakt in recycleerbare materialen. Bijna evenveel mensen (59%) zegt voorkeur te geven aan producten die niet bijdragen aan de klimaatcrisis.
De meeste consumenten hebben vertrouwen in keurmerken die ervoor zorgen dat bossen worden beschermd. Ze hebben het meeste vertrouwen in onafhankelijke certificeringssystemen. Daarbij vinden ze dat duurzaamheidscertificering geverifieerd moet worden door een onafhankelijke partij. Bijna twee derde van de consumenten (64%) gaat er zelfs vanuit dat informatie over duurzaamheid wordt gecertificeerd door een onafhankelijke organisatie.
FSC is het meest gekende wereldwijde keurmerk rond verantwoord bosbeheer
In de 33 landen waar het onderzoek is gedaan herkent bijna de helft (46%) van de ondervraagde consumenten het FSC-logo, dat is hoger dan ieder ander boscertificeringssysteem. De herkenbaarheid is het hoogst onder 18- tot 24-jarigen. Landen waar FSC vooral goed wordt herkend zijn China (77%), Groot-Brittannië (72%), Duitsland (71%), Denemarken (67%), Brazilië (63%) en Italië (62%).
Meer dan driekwart van de consumenten (77%) heeft een gemiddeld tot hoog vertrouwen in FSC om bossen te beschermen, wat aanzienlijk hoger is dan het vertrouwen in overheden of bedrijven. Dit vertrouwen vertaalt zich ook in het koopgedrag, 3 op de 5 consumenten (62%) zegt te kiezen voor een FSC-gecertificeerd product in plaats van een gelijkwaardig niet-gecertificeerd product. Ondanks dat wereldwijde economische tegenspoed de grootste zorg is, zegt de helft (49%) meer te willen betalen voor FSC-gecertificeerde producten.
80% van de consumenten die FSC herkennen, zegt dat ze eerder een merk zullen vertrouwen als het FSC-gecertificeerde producten aanbiedt. Hiermee biedt FSC zowel voor overheden als bedrijven de mogelijkheid om het vertrouwen van consumenten te vergroten met onafhankelijke certificering.
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief