Op de koffie bij Jean-Paul Hagen (Grando): kwalitatief maatwerk voor ieders budget
Grando werd in 1965 opgericht. Welke weg heeft het bedrijf sindsdien afgelegd?
“In 1965 opende de eerste Grandorama showroom zijn deuren. Sindsdien is er veel veranderd, maar de initiële klemtoon op betaalbaar keukendesign is altijd gebleven. De focus ligt op het midden- en het middenhoge segment, maar het assortiment is zo uitgebreid dat we binnen ieders budget wel een mooie keuken kunnen maken. Het bleef een hele tijd bij die ene showroom, maar vanaf 1980 brak er een periode van expansie aan. In Nederland kwamen er verschillende nieuwe vestigingen bij."
"In 1995 staken we de grens over en openden we onze eerste showroom in België, meer bepaald in Brugge. Het bedrijf groeide, maar de naam mocht wat korter en krachtiger. In 1998 werd Grandorama omgedoopt tot Grando keukens en in 2007 werd de vernieuwing voortgezet met een fris logo. In Nederland bood Grando vanaf 2011 naast keukens ook sanitair en badkamers aan. Franchisenemers zijn altijd vrij om te kiezen of ze zowel keukens als badkamers of enkel badkamers in hun aanbod willen opnemen. Vandaag kiest ongeveer 70% voor de combinatie keuken en badkamer, de overige 30% legt zich exclusief op keukens toe. In België ligt de verdeling wat anders, daar worden voorlopig alleen in Aartselaar en Zingem ook badkamers aangeboden. Momenteel zijn er 10 franchisenemers in België, waarvan eentje in Wallonië. Volgend jaar komt er nog eentje bij want begin 2021 gaat er in Hasselt een nieuwe vestiging open.”
Vanwaar de keuze voor het franchisemodel?
“We bieden een product aan dat in de ogen van de eindklant toch redelijk complex is. De meeste mensen kopen één of hooguit twee keer in hun leven een nieuwe keuken of badkamer. Ze zoeken geen verkoper, maar een contactpersoon die ze kunnen vertrouwen. Iemand waarmee ze een ideale klantenreis kunnen afleggen en die voor hen het best mogelijke ontwerp zal maken. Een ondernemer zal nooit een neen verkopen, maar altijd creatief op zoek gaan naar manieren om iets wel te kunnen realiseren. Onze franchisenemers zijn stuk voor stuk gedreven ondernemers en we zijn ervan overtuigd dat zij de klant met hun persoonlijke aanpak het best mogelijke resultaat kunnen bieden."
"Het is niet alleen voor de eindklant, maar ook voor de ondernemer een sterk model. Omdat hij deel uitmaakt van een groepering, kan hij van inkoopvoordelen genieten en op heel wat krachtige marketingtools terugvallen. Daarnaast willen we hem helpen om de best mogelijke versie van zichzelf te worden. Door vestigingen met elkaar te vergelijken, krijgen we een goed beeld van het groeipotentieel van elke ondernemer en we zullen hem coachen en trainen waar we kunnen. Ondernemen kan ook best eenzaam zijn en dat kunnen we met het franchisemodel opvangen. Om de twee tot drie maanden brengen we al onze ondernemers samen zodat ze van ons en van elkaar kunnen leren. De kruisbestuiving die dan ontstaat, is enorm waardevol en inspirerend.”
Hoe verloopt de productie van de keukens en badkamers?
“Deze worden gemaakt in enkele meubelfabrieken in België en Duitsland. Door met verschillende fabrieken samen te werken, is onze afhankelijkheid niet te groot en kunnen we ook het grootst en breedst mogelijke assortiment aanbieden. Elke fabriek heeft zijn sterktes en daar maken we optimaal gebruik van. Het zorgt er ook voor dat we in verschillende prijsklassen oplossingen kunnen aanbieden. De meubels vertrekken vanuit ons eigen logistieke centrum in het zuiden van Nederland naar hun eindbestemming, waar een plaatsingsploeg van de lokale ondernemer de keuken en eventuele badkamer bij de klant installeert. De ene ondernemer heeft eigen plaatsers in dienst, de andere doet beroep op zelfstandige monteurs die in onderaanneming werken. De keuze ligt bij hen. We zorgen er wel voor dat elke plaatser opgeleid wordt zodat hij onze keukens en badkamers volgens onze kwaliteitseisen kan installeren. Op die manier zijn we er helemaal zeker van dat de keukens en badkamers netjes geplaatst en fatsoenlijk afwerkt worden, en dat op een klantvriendelijke manier. Een plaatser is een belangrijk gezicht van ons bedrijf.”
Een groot en breed assortiment is belangrijk voor jullie?
“Daarmee proberen we ons toch te onderscheiden van onze concullega’s. We bieden keukens en badkamers in alle prijsklassen aan, maar we kunnen daarnaast ook slaapkamerkasten, vestiairekasten en allerhande andere meubels op maat maken. Daarnaast ondersteunen we klanten van A tot Z doorheen het hele project. We kunnen bijvoorbeeld ook de oude keuken of badkamer uitbreken, leidingen verleggen en eventuele muren verplaatsen voor we nieuwe meubels komen installeren. Dat niveau van ontzorging en het vertrouwen dat ermee gepaard gaat, weet een klant vandaag enorm op prijs te stellen.”
Wat is voor jullie een belangrijke leerles geweest?
“Dat het met ons alleen goed kan gaan als het met onze ondernemers goed gaat. We zitten allemaal in dezelfde boot, maar als we niet dezelfde kant op willen, blijven we ter plaatse dobberen. Je moet elkaar echt goed begrijpen, wil je tot een goed resultaat kunnen komen. Dat is niet evident, maar als je dit punt weet te bereiken wordt één plus één plots drie. We hebben geleerd dat we onze ondernemers voldoende vrijheid en autonomie moeten bieden en dat een heldere en open communicatie cruciaal is. We zullen nooit zomaar dingen opleggen, maar altijd toelichten hoe we tot iets zijn gekomen en waarom bepaalde keuzes gemaakt worden.”
Corona is ongetwijfeld ook een grote uitdaging?
“Het is een heel onzekere en onduidelijke periode. In België moesten de vestigingen een tijd de deuren sluiten, maar in Nederland konden ze wel open blijven. We waren verrast toen we opmerkten dat er, ondanks alle onzekerheid, in beide landen een sterk verhoogde vraag naar onze producten was. In België was het bij de heropening plots veel drukker in de toonzalen en ook in Nederland wilden plots veel meer mensen hun keuken vernieuwen. Ze waren hun oude keuken niet alleen beu gezien, mensen lijken ook steeds meer belang te hechten aan een mooie thuis om mensen in te ontvangen. Dat vinden ze vandaag leuker dan op restaurant gaan en het mag dan ook iets meer mag kosten. De gemiddelde prijs van de keuken ging een stukje omhoog. De stijgende vraag brengt wat logistieke uitdagingen met zich mee, maar voorlopig kunnen we onze keukens nog altijd tegen het einde van het jaar leveren. Op de markt van de toestellen verloopt de productie en logistiek het moeizaamst en verschuiven de levertermijnen naar begin volgend jaar. We hebben natuurlijk geen glazen bol, maar met deze informatie kunnen we onze ondernemers voorlopig wel gerust stellen. Via videochat hebben we heel regelmatig contact om gewoon even te kijken hoe het met iedereen gaat en hoe we ondersteuning kunnen bieden. We merken dat het helpt om de kalmte te bewaren en geen paniekvoetbal te gaan spelen.”
Merken jullie, als bedrijf dat in beide landen actief is, veel verschil tussen België en Nederland als het over keukens gaat?
“Er is niet erg veel verschil, maar een Nederlander is wel wat trendgevoeliger dan een Belg. Een Nederlander zou wel bij wijze van spreken om de tien jaar een nieuwe keuken willen en maakt dan ook wat meer gedurfde keuzes, een Belg gaat eerder voor kwaliteit en een keuken die minstens 25 jaar meegaat. Hij kiest meestal voor een meer tijdloos design. We benaderen onze klanten in beide landen dan ook wat anders. Het winkelconcept, assortiment en de online en offline uitingen zijn toegespitst op de specifieke cultuur. We willen in België geen Nederlands verhaal brengen en omgekeerd. We hebben het gevoel dat Nederlanders al iets meer digitaal georiënteerd zijn, maar de Belgen zijn op dat vlak een sterke inhaalbeweging aan het maken. In tijden van crisis, zoals vandaag, zien we dat nog versnellen.”
Kan je keukens en badkamers digitaal verkopen?
“Dat is heel moeilijk. Je kunt het niet vergelijken met een brood kopen, mensen komen toch graag naar een toonzaal om de opstelling en materialen echt te kunnen zien en voelen. Mochten we mensen echt niet meer in de toonzaal kunnen ontvangen, dan zouden we online een adviesgesprek kunnen inplannen waarbij we luisteren naar de wensen en noden van de klant en op basis daarvan een voorstel uitwerken dat we hen vervolgens via videochat voorleggen. We zouden ervoor kunnen zorgen dat hij materiaal- en kleurstalen kan ophalen of aan huis bezorgd krijgt, want kleur, gevoel en lichtinval kan je moeilijk digitaal overbrengen. Er kan veel, maar er zijn grenzen.”
Welke interieurtrends zien jullie vandaag en hoe houden jullie een vinger aan de pols?
“Vandaag zien we in veel keukens gouden, koperen en zwarte accenten, bijvoorbeeld de kranen en spoelbakken, greeplijsten of andere kleinere elementen. De marmerlook blijft het ook erg goed doen. Echt marmer wordt niet zo vaak gekozen omwille van het prijskaartje en het poreuze karakter, maar keramiek of plaatmateriaal met marmerlook kan ook erg overtuigend zijn. Houten elementen voegen daarnaast warmte toe en zorgen voor een natuurlijke uitstraling. Nieuwe trends pikken we op bij onze leveranciers, die omgekeerd ook bij ons te rade gaan om te ontdekken of een nieuw product ook effectief aanslaat bij de klanten. Daarnaast werken we samen met verschillende interieurarchitecten en stylisten, die nieuwe trends in de markt zetten. Ook met hen ontstaat er een boeiende wisselwerking omdat ze via ons leren hoe een klant die dingen ziet en aanvoelt.”
Op welke manier dragen jullie een steentje bij aan een meer duurzame wereld?
“We hebben al heel wat stappen gezet. Op vlak van recyclage en transport leveren we bijvoorbeeld al heel wat inspanningen, waar we vandaag wel nog te weinig over communiceren. Afval wordt heel zorgvuldig gescheiden, opgehaald en verder verwerkt. We leveren ook inspanningen om de hoeveelheid afval sterk te beperken. Werkbladen worden niet langer individueel verpakt, er gaat enkel een beschermlaag omheen en dan plaatsen we ze op speciaal daarvoor gemaakte bokken. Voor de eindklant is de energiezuinigheid van de toestellen erg belangrijk, maar het mag hen niet te veel extra kosten. Binnenkort verstrengen de eisen op vlak van de energiezuinigheid van apparaten, en op die manier wordt het bewustzijn weer extra aangewakkerd. Als het op de milieuvriendelijkheid van de materialen aankomt, stellen de meeste mensen zich voorlopig nog weinig vragen, maar voor bouwpromotoren en projectontwikkelaars wordt dit wel belangrijker. Als fabrikant en ontwikkelaar moet je niet op de eindklant wachten, maar zelf initiatieven nemen en daar ook over communiceren.”
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief