Olivander over duaal leren: “Als je een leerling houtbewerking zelf kunt opleiden en aanwerven, ben je vertrokken”
Wat doet Olivander precies?
“Wij zijn een jong en klein bedrijf: Olivander werd drie jaar geleden door Liesbeth Vermeylen opgericht. We hebben er van bij het begin voor gekozen om ons exclusief toe te spitsen op maatwerkmeubilair. Dat kunnen keukenmeubelen zijn, maar ook meubels voor slaapkamers, vestiaires en badkamers. Elk meubel dat je je in een huis kunt voorstellen, maken wij.”
“We hebben momenteel vier medewerkers in dienst en die vinden, was allesbehalve evident. Ook nu hebben we vacatures die al meer dan zes maanden openstaan. Ik denk dat we als werkgevers echt zullen moeten investeren in het opleiden van mensen die nog weinig ervaring hebben. Als je moet wachten tot mensen met jaren ervaring je atelier binnenwandelen, kan je lang wachten. Zelf geloven we alleszins heel erg in leren op de werkvloer en bieden we sinds kort duale leertrajecten aan.”
Hoe bevalt dat duale traject jullie?
“We zijn er nog maar net mee gestart, maar tot dusver zijn we echt super tevreden over Robbe. We leerden hem eind vorig schooljaar kennen. Hij is eens komen kijken in het atelier en we voelden allebei een klik. Dat hij tijdens de zomer alvast een vakantiejob bij ons wilde doen, was ideaal. Zo had hij al een inloopperiode achter de rug toen zijn traject interieurbouwer duaal van start ging. Het is dat het niet mag van school, anders stond hij hier tijdens de schoolvakanties ook, zo gemotiveerd is hij.”
Als voormalig directeur van een basisschool is ze aangenaam verrast door deze onderwijsvorm. “Ondanks zijn jonge leeftijd zit er echt veel in die jongen, we hopen nu al dat hij na afloop van het traject kan blijven. Op de werkvloer leren ze zaken die ze op school niet meekrijgen. We verwerken bijvoorbeeld veel op een CNC, maar in scholen hebben ze die machines soms niet of ontbreekt het de leerkrachten aan voldoende kennis om deze te kunnen overdragen. Hoe charmant ik het ook vind dat leerlingen nog steeds pen-en-gatverbindingen en zwaluwstaartverbindingen leren maken… de realiteit is vandaag anders.”
Kruipt er niet erg veel tijd en energie in om zo’n leerling op te leiden?
“Elke aanwerving kost je tijd en energie. Iemand met tien jaar ervaring die altijd aan de kantenlijmer heeft gestaan, heeft in het begin ook niet de vaardigheden die hij nodig heeft om onze projecten tot een goed einde te brengen. Hier moet je veel flexibiliteit en creativiteit aan de dag leggen.”
En wat als ze na het traject vertrekken naar een andere werkgever?
“Dat kan natuurlijk altijd, maar daar lig ik niet wakker van. Als je mensen goed soigneert en naar hen luistert, is de kans groot dat ze blijven. Dat was toch mijn ervaring als directeur. Wij willen een goede werkgever zijn, die jonge, en minder jonge, mensen veel te bieden heeft.”
Duaal leren?
Na een proefproject dat gedurende twee schooljaren liep, werd het stelsel van duaal leren in 2019 breed uitgerold. Het moet een kwaliteitsvol en volwaardig alternatief bieden naast de ‘klassieke’ onderwijsvormen in het secundair onderwijs. Leerlingen die voor een duale opleiding kiezen, brengen een groot deel van hun tijd door in een bedrijf en verwerven dus veel van hun competenties op de werkvloer.
Het is veel intensiever dan een stage en de leerlingen ontwikkelen meteen ook de nodige arbeidsattitudes. Werkt de leerling minder dan 20u per week op de werkplek dan wordt er een Stageovereenkomt Alternerende Opleiding afgesloten. Wordt er meer dan 20u per week gewerkt dan gaat het om een Overeenkomst Alternerende Opleiding (OAO). Via een OAO bouwt de jongere socialezekerheidsrechten op en krijgt hij een vergoeding. Als bedrijf moet je hiervoor erkend zijn.
Meer weten: Woodwize | Onderwijs - Duaal Leren