Meubelmakerij Verdonck over duaal leren: “Je ziet meteen wat jongeren kunnen en hoeveel potentieel ze hebben”
Wat doen jullie precies?
“Meubelmakerij Verdonck biedt maatwerk in zijn puurste vorm. Architecten, interieurvormgevers, maar ook aannemers en particuliere klanten kunnen bij ons terecht voor de inrichting van hun woning, kantoor of winkel. Het bedrijf is al drie generaties lang in onze familie en is in die tijd uitgegroeid tot een onderneming met een 12-tal medewerkers.”
“Vandaag is het heel moeilijk geworden om nog goede stielmannen te vinden, al merken we wel dat sollicitanten en leerlingen enthousiaster zijn sinds we recent investeerden in de automatisering van ons machinepark.”
Jullie geloven in het zelf opleiden van leerlingen op de werkvloer?
“Stages of duale leertrajecten vinden we inderdaad heel zinvol omdat je op die manier snel kunt inschatten hoeveel potentieel iemand heeft. Dat is zeker zo bij duaal leren omdat je dan de progressie een heel jaar lang kunt volgen. Bij de eerste leerling die hier het traject volgde, liep het zo goed dat hij mocht blijven. Hij is nu twee jaar vast in dienst.”
Kruipt er niet erg veel tijd en energie in het opleiden van zo’n leerling?
“Jong talent helpen ontplooien kost inderdaad tijd en geld. Doordat de kosten een stuk lager uitvallen dan de loonkost van een vaste medewerker krijg je wel wat ruimte om er tijd in te investeren. We zien ons vooral genoodzaakt om zelf leerlingen op te leiden omdat je vandaag nog amper goede stielmannen vindt. We zijn zeker bereid om dit te doen, maar de scholen mogen ook een tandje bijsteken.”
Op welke manier?
“De opleiding mag veel technischer worden en het machinepark van de meeste scholen is aan een upgrade toe. Ons beroep is sterk veranderd. De tijd van met de hand pennen zagen en gaten kappen, ligt achter ons. Het is zinvol om het nog aan te leren, maar vandaag hebben we vooral meubelmakers nodig die technisch inzicht hebben, die begrijpen hoe iets gemaakt moet worden vertrekkende van een plan en die weten hoe ze de machines moeten aansturen.”
“Werkplekleren zou in de derde graad de norm mogen zijn. Het zou ideaal zijn om de jongeren op het einde van het vierde jaar al eens een week aan het werk te zetten in een atelier. Is het iets voor hen dan kunnen ze er de volgende twee jaar blijven zodat ze tegen het einde van de rit echt kunnen meedraaien in een bedrijf als het onze. Dan zijn ze toch al voor zo’n 60% klaargestoomd voor het echte werk, ten opzichte van de 20% die je mag verwachten als ze zonder die ervaring de schoolbanken verlaten.”
Duaal leren?
Na een proefproject dat gedurende twee schooljaren liep, werd het stelsel van duaal leren in 2019 breed uitgerold. Het moet een kwaliteitsvol en volwaardig alternatief bieden naast de ‘klassieke’ onderwijsvormen in het secundair onderwijs. Leerlingen die voor een duale opleiding kiezen, brengen een groot deel van hun tijd door in een bedrijf en verwerven dus veel van hun competenties op de werkvloer.
Het is veel intensiever dan een stage en de leerlingen ontwikkelen meteen ook de nodige arbeidsattitudes. Werkt de leerling minder dan 20u per week op de werkplek dan wordt er een Stageovereenkomt Alternerende Opleiding afgesloten. Wordt er meer dan 20u per week gewerkt dan gaat het om een Overeenkomst Alternerende Opleiding (OAO). Via een OAO bouwt de jongere socialezekerheidsrechten op en krijgt hij een vergoeding. Als bedrijf moet je hiervoor erkend zijn.
Meer weten: Woodwize | Onderwijs - Duaal Leren