Houtbewerkers in spe aan de slag met virtuele zaag- en freesmachine
Applicatie voor het technisch en beroepsgericht secundair onderwijs
De tijd dat de meeste schrijnwerkers in de loop van hun carrière een of meerdere vingers kwijtraakten, ligt gelukkig ver achter ons. De machines zijn tegenwoordig een stuk veiliger en de veiligheidsmaatregelen veel strenger. Toch blijft het spannend om jonge leerlingen te laten werken met een zaag- of freesmachine en daar speelt deze nieuwe applicatie handig op in. Voortaan kunnen ze er op een gecontroleerde en veilige manier mee leren werken.
De Woodcraft VR-applicatie is gericht op 14-jarige leerlingen uit het technisch en beroepsgericht onderwijs. Aan de hand van realistische problemen of opdrachten wordt hun voorkennis geactiveerd, krijgen ze nieuwe inzichten voorgeschoteld en worden ze uitgedaagd om nieuwe kennis en competenties te ontwikkelen. Zo leren ze welke persoonlijke beschermingsmiddelen ze nodig hebben, hoe de machines werken en welke bewerkingen ze ermee kunnen uitvoeren. Ze komen te weten hoe ze het juiste zaagblad en de correcte frees kunnen selecteren, hoe ze de gereedschappen moeten wisselen en hoe ze de geleiders moeten plaatsen om er correct en veilig mee te werken.
De applicatie werd ontwikkeld in de schoot van HITLab, het onderzoekscentrum van Howest. Onderzoeker Charlotte Larmuseau leidde het proces in goede banen. De vraag kwam vanuit het onderwijsveld. De VTI’s van Roeselare, Menen, Poperinge, Izegem en Tielt Molenland, Campus Engineering Veurne, ’t Saam Diksmuide en Richtpunt Zottegem zetelden dan ook in de projectgroep en werkten mee aan de ontwikkeling van het VR traject. Een uitgebreide stuurgroep bracht heel wat bijkomende expertise in, onder andere Woodwize, Agoria, de RTC’s, DB&S Machines en heel wat onderzoekers en onderwijsexperts gaven waardevolle input en feedback.
XR-actieplan
De applicatie wordt momenteel uitgetest en zal tegen september 2023 op punt staan. Dan zal ze verspreid worden naar alle Vlaamse secundaire scholen die technische en beroepsopleidingen aanbieden. Dankzij het XR-actieplan zijn daar voor de scholen geen kosten aan verbonden. De Vlaamse overheid lanceerde dit actieplan in het voorjaar van 2022 om deze scholen in staat te stellen om met extended reality aan de slag te gaan. Onderzoek wijst immers uit dat het voor betere leerresultaten zorgt en XR biedt heel wat potentieel voor allerhande praktijklessen. Zo kunnen leerlingen op een veilige en gecontroleerde manier situaties inoefenen waar ze anders niet mee in aanraking zouden kunnen komen.
Scholen krijgen de kans om een XR-opleiding te volgen en eens ze die achter de rug hebben, kunnen ze vanaf september bij de RTC’s (Regionale Technische Centra) VR, AR en MR brillen, tablets en 360° camera’s ontlenen om er tijdens de lessen mee aan de slag te gaan.