Hoe zet je social media succesvol in?
Waarom is het vandaag belangrijk voor een vakman om aanwezig te zijn op social media?
“Het is een manier om je bedrijf te ‘vermarkten’, die niet alleen toelaat om meer verkoop te realiseren, maar ook om je imago te versterken en bij de klant een bepaald gevoel op te wekken. Je hebt misschien niet de middelen van een Coca Cola, die een enorm budget kan inzetten om je te doen geloven dat zijn cola ook echt de beste is, maar via social media kan je op een relatief goedkope manier al heel wat bereiken. Social media lijken heel erg op de typische mond-tot-mondreclame die voor een vakman meestal heel belangrijk is, maar dan met een technologisch sausje erover. Deze technologie zorgt ervoor dat de snelheid, impact en het bereik enorm zijn toegenomen. ‘Social proof’ is daarbij belangrijk; mensen kijken naar hun vrienden om te weten welke bedrijven ze online moeten volgen en je mag er zeker van zijn dat reviews grondig gelezen worden.”
Even snel een post online zetten… het lijkt heel eenvoudig. Of denk je er toch beter even over na?
“Social media marketing is inderdaad meer dan af en toe een post op je Facebook bedrijfspagina of een ander social medium plaatsen. Je denkt er inderdaad best even over na, dat doe je toch ook wanneer je een advertentie in een magazine plaatst? Wat is je doelgroep en wat willen zij zien en lezen? Welke doelstellingen wil je bereiken? Gestructureerd werken zorgt ervoor dat je, eens je plan er is, efficiënter kunt werken en betere resultaten boekt. Het zal ervoor zorgen dat je regelmatig nieuws brengt en die continuïteit is belangrijk om ‘top of mind’ te blijven bij je klant. Als je volgens een vast stramien werkt, kan je na een aantal weken of maanden bovendien je statistieken analyseren en zo nagaan wat wel en niet werkt, en hoe je kan bijsturen.”
Het klinkt als een intensief proces en ondernemers hebben sowieso al tijdgebrek. Rendeert het wel?
“Je moet social media marketing wel serieus nemen. Als bedrijf heb je nu eenmaal verschillende taken te vervullen. Aankoop, verkoop, productie en boekhouding liggen voor de hand, maar ook aan marketing en communicatie moet je aandacht schenken als je wilt vermijden dat je bedrijf op termijn in de anonimiteit verdwijnt. Naast een tijdsinvestering vragen social media niet zo veel. Vergelijk het maar met andere marketingvormen en je zult snel tot de conclusie komen dat het een bijzonder goedkoop medium is dat je heel wat kan opleveren. Je pakt het best proactief aan, op een moment dat de zaken goed gaan, want het is geen ‘quick fix’, maar een manier om stapsgewijs aan je merk te werken. Een ander voordeel ten opzichte van meer traditionele media is dat je marketinginspanningen op social media niet vervliegen. Je posts blijven permanent staan en kunnen altijd opnieuw gelezen en gedeeld worden. Vertrek je vanuit een stevig fundament, dan kan je steen voor steen een indrukwekkend bouwwerk realiseren.”
Is het een goed idee om je social media marketing uit te besteden?
“Het is zeker zinvol om je te laten ondersteunen, maar ik zou het niet helemaal loslaten en uitbesteden. Jij staat het dichtst bij je bedrijf en kent het ook het best. Je kunt samen met een expert je social media strategie bepalen en de kanalen opzetten en optimaliseren. Je kunt een conversation manager inschakelen om posts uit te schrijven en – heel belangrijk – reacties op te volgen en te beantwoorden. Ik raad ook aan om een expert in te schakelen wanneer je wilt adverteren op social media, want het is een vak apart. Denk echter altijd zelf mee zodat je authentiek kunt communiceren, recht uit het hart van jouw bedrijf en met liefde voor je (toekomstige) fans en volgers.”
Wat is een belangrijke valkuil voor bedrijven die hun eerste stappen zetten op social media?
“Ik zie mensen vaak vanuit hun eigen perspectief schrijven en dat is niet noodzakelijk het perspectief van je klant. Zet eens de pet van jouw klant op en denk na over wat hij van je wil horen. Wat boeit hem en wat verlangt hij van jou? Welke twijfels heeft hij nog of welke misvattingen kunnen er bij hem leven? Wat weet hij nog niet over je bedrijf of je industrie? Als je het moeilijk vindt om je er een beeld van te vormen, kan je het hen ook eens vragen, dat levert je sowieso heel wat goede content ideeën op. Eens je de doelgroep goed kent, kan je ook heel gericht gaan adverteren. Zorg bij advertenties voor voldoende afwisseling; gebruik niet elke keer hetzelfde plaatje en maak niet alleen reclame met je hele pagina, maar ook met individuele posts.”
Op welke kanalen ben je best aanwezig?
“Dat hangt van verschillende factoren af, maar kies zeker kanalen waar je doelgroep ook aanwezig is. Er zijn nogal wat misvattingen over de verschillende kanalen. Zo bereik je via Instagram zeker niet alleen jonge mensen. Het visueel ingestelde kanaal biedt je een uitstekend platform voor prachtige beelden, zowel foto als video. Ik raad je wel aan om niet te overdrijven met het opschonen van je beelden, want als het contrast met de realiteit te groot wordt, levert het op termijn ontgoochelde klanten op. Facebook wordt vaak voor een eenvoudig kanaal aanzien, maar vandaag is dat absoluut niet meer het geval. Omdat het zo druk bevolkt is, zit er een zwaar algoritme achter waardoor het steeds moeilijker wordt om nog een groot bereik en voldoende rendement te realiseren. LinkedIn wordt dan weer vaak ten onrechte over het hoofd gezien. Ook wanneer bedrijven niet je primaire doelgroep zijn, loont het om hier aanwezig te zijn. Beschouw het op zijn minst als een verzorgd, duidelijk en professioneel visitekaartje en vergeet niet dat jouw professionele connecties jouw diensten of product nodig kunnen hebben of ze kunnen aanbevelen.”
Waar vind je inspiratie om goede posts te maken?
“Inspiratie vind je overal, zowel binnen als buiten je organisatie, en je hoeft zeker niet elke keer opnieuw het warm water uit te vinden. Zo kan je eerdere marketinginspanningen vaak recycleren tot leuke social media posts. Kopieer ze dan niet gewoon, maar maak er een leuk verhaal van. Je dacht wellicht goed na over elke zin die op je website staat, ook deze kan je herwerken tot leuke ‘snackable’ content voor social media. Vertel over de historiek van je bedrijf en gun volgers een blik achter de schermen. Jouw unique selling points (USP’s), de manier waarop jij je onderscheidt van de concurrentie, kan je zeker ook vertalen in leuke posts en video’s."
"Maak dit zeker voldoende concreet en toon je volgers hoe je deze mooie woorden dagelijks in de praktijk brengt. Stel daarnaast Google Alerts in zodat je een mail krijgt wanneer er relevant nieuws is uit je sector en volg allerhande relevante organisaties, experts en federaties. Misschien hebben zij al goede content gemaakt die ook jouw doelgroep kan boeien? Giet je inspiratie in een contentplan zodat je altijd een overzicht bij de hand hebt met alle onderwerpen waarover jouw bedrijf op social media kan communiceren."
"Weet ook dat niet elke post heel erg belangrijk nieuws moet bevatten. Aan sommige posts besteed je veel energie, tijd of budget en aan andere minder. Schreeuw, zing en neurie.”
De toon is waarschijnlijk ook belangrijk?
“Zorg er zeker voor dat je niet alleen commercieel klinkende boodschappen brengt, maar biedt informatie, educatie, entertainment en inspiratie. Niet al je volgers zitten in een aankoopfase, je moet hen ook in de andere fases van het beslissingsproces prikkelen."
"Je kunt het AIDA-model als leidraad gebruiken. AIDA staat voor attention, interest, desire en action, je boodschappen moeten de aandacht trekken, interesse en verlangen opwekken en aanzetten tot actie. Ondernemers zijn soms wat terughoudend als het op het delen van hun expertise aankomt. Je wilt je zorgvuldig opgebouwde expertise niet zomaar te grabbel gooien en je bent misschien bang om gekopieerd te worden, maar volgers vinden het wel heel fijn om iets bij te leren en jouw vaardigheden en stijl kan niemand zomaar kopiëren."
"Door tips en adviezen te geven, onderstreep je jouw expertstatus, wat er op zijn beurt voor zorgt dat een volger in een aankoopfase sneller voor jou kiest. Luchtige posts met een hoog entertainment gehalte scoren vaak goed op vrijdag en inspirerende cases en realisaties doen klanten wegdromen."
"Het KISS-principe is bij social media erg belangrijk; volgers blijven niet lang bij een post hangen, zorg dus voor goed voorgekauwde content waar ze niet lang over moeten nadenken. Keep It Short and Simple. Tot slot raad ik zeker aan om te variëren in vorm. Teksten, foto’s, video’s, polls, … de mogelijkheden zijn eindeloos en zelfs op je smartphone vind je zeker de nodige tools om snel leuk materiaal te maken.”
Je hamert op betrokkenheid en engagement. Kan je dat toelichten?
“Social media platformen maken gebruik van algoritmes of filtersystemen om te bepalen welke boodschappen volgers te zien krijgen. De algoritmes hechten veel belang aan interactie en mensen reageren op je posts als ze zich aangesproken en betrokken voelen. Gelukkig zijn er talloze mogelijkheden om het engagement te vergroten en een betrokken community op te bouwen. Op Facebook kan je bijvoorbeeld een top fan badgesysteem activeren dat ervoor zorgt dat je meest betrokken fans een erkenning krijgen, die zichtbaar is voor alle volgers."
"Betrokkenheid kan je ook vergroten door je volgers uit te nodigen op een ‘instameet’, een evenement waar ze een post over maken met een leuke foto of zelfs een video. Je kunt een wedstrijd organiseren, maar denk in dat geval heel goed na over wat je ermee wilt bereiken. Alleen meer volgers proberen aantrekken, heeft weinig zin als ze verder niet veel voeling met je bedrijf hebben. Het kan er zelfs voor zorgen dat je posts in de toekomst minder zichtbaar worden. Als je volgersaantal stijgt terwijl je interactiegraad daalt, gaat het algoritme ervan uit dat je volgers je niet meer zo interessant vinden, en zal het je posts minder tonen. Zorg er ten slotte ook voor dat je medewerkers je grootste ambassadeurs worden. Een bedrijf is maar zo sterk als zijn medewerkers, betrek hen dan ook bij je social media marketing.”
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief