Dimitri Hemelings: “Het raam van de toekomst? Dat is strak vormgegeven, gerecycleerd én slim”
Hemmar bestaat al meer dan dertig jaar. Wat doen jullie precies en welke weg hebben jullie afgelegd?
Zaakvoerder Dimitri Hemelings: “Wij leggen ons al sinds 1991 exclusief toe op de productie van pvc ramen en deuren voor de professionele markt. Bouwbedrijven, aannemers en architecten kunnen bij ons terecht voor schrijnwerk voor hun projecten in de residentiële, professionele of projectmarkt. Zelf zullen wij nooit ramen en deuren plaatsen. Ieder zijn expertise. Van een bescheiden team van 7 medewerkers zijn we intussen uitgegroeid tot een bedrijf met 50 werknemers. De productieruimte telde in het begin 600 m² en tegenwoordig maar liefst 12.000 m². Elke dag worden er hier zo’n 250 ramen gemaakt.”
Hemmar blijft een bedrijf met een familiaal karakter. Dimitri neemt de dagelijkse leiding voor zijn rekening sinds zijn vader en oom – de broers Hemelings die Hemmar hebben opgericht – met pensioen gingen. Verder werken er nog 8 familieleden in de zaak en wordt er bewust ingezet op de teamgeest in het bedrijf. “De meeste mensen werken hier al vele jaren wat onze klanten ook appreciëren. Het is altijd fijn om een vertrouwd gezicht te zien of een vertrouwde stem te horen. We hebben veel ervaring – en dus ook veel kennis – in huis.”
“Wat klanten ook waarderen is de snelheid waarmee we werken. Van mailverkeer over bestellingen tot klachtenafhandeling: alles wordt binnen de 24 uur verwerkt zodat zij op hun beurt snel kunnen terugkoppelen naar hun klanten.”
Hoe slagen jullie erin om die belofte waar te maken?
“Wij hebben een paar jaar geleden zelf software ontwikkeld die helemaal is afgestemd op onze noden en die ons helpt om onze interne processen te stroomlijnen. We kunnen er alles mee opvolgen, van zodra we een offerte maken tot de producten bij de klant geleverd worden. Door het hele proces te digitaliseren winnen we veel tijd en gebeuren er minder fouten. We weten op elk moment in welke fase een bestelling zich bevindt en wat de status is.”
“We ontwikkelden die software tijdens de pandemie. Omdat we het met veel minder mankracht moesten stellen, hadden we echt nood aan een programma waarmee we alles beter zouden kunnen opvolgen. We hebben toen aanzienlijk geïnvesteerd in onze IT-afdeling om het zo snel mogelijk op poten te zetten. We geloofden sowieso al heel sterk in digitalisering en het leek ons het perfecte moment om er verder op in te zetten.”
Ik kan me voorstellen dat het proces helemaal anders verliep toen het bedrijf in 1991 werd opgericht?
“Toen gebeurde alles nog grotendeels op papier. Dat document ging de hele productie rond zodat we na afloop wel nog iets hadden om naar terug te grijpen als er vragen kwamen. We schreven op welke ramen er precies gemaakt werden, waar ze werden gestockeerd en wanneer ze vertrokken. Nu werken we met scanners zodat we elk element op elk ogenblik kunnen traceren. De omschakeling naar een geautomatiseerde productie verliep geleidelijk aan. Het is iets waarin we gaandeweg blijven investeren om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken.”
Tegenwoordig gaat het moeilijk in de bouwsector. Vooral de nieuwbouwmarkt deelt in de klappen. Ervaren jullie dat ook zo?
“Bij ons groeit die markt net. Wij waren heel lang vooral in de renovatiemarkt actief, ik denk dat we daar ongeveer 90% van onze omzet uithaalden. De laatste jaren merken we dat pvc in nieuwbouwprojecten in de lift zit. Aluminium is een stuk duurder geworden terwijl pvc profielen nu ook dezelfde strakke en moderne look hebben. Doordat er bij projecten die wel doorgaan een shift van aluminium naar pvc is, voelen wij de krimp minder. Wij krijgen eerder meer aanvragen voor grote projecten binnen.”
Merken jullie nog andere verschuivingen op?
“Onze klanten hebben steeds meer nood aan een totaaloplossing. Rolluiken, ventilatieroosters, vliegenramen en screens zijn bijvoorbeeld zaken die we niet zelf produceren, maar die we nu ook wel aan onze klanten aanbieden zodat wij hen alles kunnen bezorgen dat met de ramen en deuren te maken heeft. Zo sparen zij tijd uit en kunnen ze zich dan weer volledig richten op hun eigen bedrijfsvoering.”
“Ons assortiment werd de voorbije jaren dus gevoelig uitgebreid. We nemen wel enkel producten in het aanbod op die aan dezelfde strenge kwaliteitseisen voldoen als onze eigen ramen en deuren. Net doordat we onze logistieke flow zo sterk geautomatiseerd hebben, kunnen we dit nu op een efficiënte manier doen. Het laat ons daarnaast ook toe om sneller in te spelen op marktbehoeften. Als bepaalde kleuren in de lift zitten, merken we het snel op en kunnen we de stock uitbreiden.”
“Aan vraagzijde merken we ook dat de nieuwe look van de pvc profielen in de smaak valt. Wij verwerken de profielen van Deceuninck en hun Elegant reeks combineert de sterke punten van pvc – zoals de betaalbaarheid en goede isolatiewaarde – met het strakke uiterlijk van aluminium.”
Leveranciers zetten tegenwoordig sterk in op duurzaamheid en verwerken steeds meer gerecycleerd materiaal in hun profielen. Is daar al veel vraag naar?
“Bij ons is dat voorlopig nog niet het geval, maar ik twijfel er niet aan dat gerecycleerde profielen in de toekomst de norm worden. Ik verwacht dat het na verloop van tijd verplicht zal worden.”
In welke technologie of innovatie zie je een grote opportuniteit?
“Ik heb heel hoge verwachtingen van de integratie van slimme technologie in bouwmaterialen. Door ramen te automatiseren en te motoriseren, verhogen we het comfort en de energie-efficiëntie. Je kunt je deuren dan eenvoudig openen via een app of met je vingerafdruk, of de ramen in je badkamer gaan automatisch op kipstand staan als de ingebouwde sensoren veel vocht detecteren.”
“Ramen uitrusten met sensoren biedt veel opportuniteiten op vlak van beveiliging en energiemonitoring. Staat het raam nog open terwijl het koud is en de verwarming aanslaat? De sensoren pikken het op en schakelen de verwarming tijdelijk weer uit tot het raam gesloten wordt. Het zou een revolutie kunnen betekenen in hoe we woningen en gebouwen ervaren en beheren. We volgen de ontwikkelingen op de voet en werken nauw samen met de startup Futured Home om zo oplossingen te bieden aan mensen die net dat tikkeltje meer willen.”
Het maakt het werk van de plaatsers een stuk uitdagender?
“Vandaar de samenwerking met Futured Home want de inbouw van die technologie in de ramen en deuren is één ding, de aansturing is nog iets helemaal anders. Het is gevoelige technologie die specifieke kennis vereist en niet iedereen heeft die al. Nadat onze klanten het schrijnwerk geplaatst hebben, zorgt Futured Home ervoor dat alles correct wordt aangesloten zodat het systeem ook perfect werkt zoals werd voorzien.”
“Onze sector evolueert snel. Om vandaag succesvol te zijn, moet je jezelf voortdurend bijscholen, kennis delen en de nieuwste producten en technologieën kennen. Wij proberen ons steentje bij te dragen door architecten en plaatsers te helpen bij al hun vragen omtrent ramen en deuren en de huidige normen. We hebben ook de expertise in huis om architecten bij te staan met sterkteberekeningen en de opmaak van technische dossiers.”
Wat heeft de sector volgens jou nodig om ook in de toekomst te blijven groeien?
“Een grotere focus op duurzaamheid en innovatie en een betere samenwerking tussen alle betrokken partijen. Als we dat kunnen realiseren, komt het goed.”