Eerste geslaagde huisbeurs Cras Inside Out doet inspiratie volop stromen
Sfeervolle, kwalitatieve beurs
Bij het binnenwandelen voelde je meteen dat het niet om een doorsnee huisbeurs ging. De inkomhal werd ingekleed als een kleine expositieruimte waar hout en plaatmaterialen kunstig waren opgesteld en waar je meteen ook kon ontdekken waar Cras al 145 voor staat. Die verjaardag was namelijk de aanleiding om de vele partners waar Cras mee samenwerkt op één locatie samen te brengen.
Het aanbod is breed, maar dankzij een slimme opstelling per productgroep vond je als bezoeker snel je weg. Er was onder andere een zone voor alles wat met de gevel te maken had, eentje voor decoratief plaatmateriaal en een zone waar je alles vond voor tuin en terras.
Wij sprokkelden reacties bij enkele standhouders en bezoekers. Voor onder andere Deceuninck, Borgh, Polyrey, Gheco Fixing en Morgo Folietechniek was de inkleding en uitstraling dé grootste troef van de beurs. “Alles was tot in de puntjes in orde”, vult Sandra Libois van Polyrey aan en ook Baptist Becker (Arlu) vond “de organisatie van erg hoge kwaliteit”.
De nieuwste producten in primeur
“Wedden dat we producten, oplossingen en diensten in huis hebben die je nog niet kende?”, stelde Cras in de aankondiging van de beurs en dat bleek niet gelogen. “We leerden Cras hier op een totaal andere manier kennen”, vertelt kastenmaker Bruno Nocera, die de oversteek maakte naar Waregem vanuit Quenast, nabij Tubeke. “Ze hebben veel meer te bieden dan we aanvankelijk dachten. Cras verkoopt niet alleen producten, maar biedt ook heel wat diensten aan die we nog niet kenden. Voor ons is deze beurs een ontdekking.”
Zelfs de meest gepassioneerde professionals ontdekten er nog nieuwigheden die ze liefst zo snel mogelijk in hun projecten willen toepassen. Interieurarchitecten Hilde De Rore en Tessa D’Oosterlinck van De Interieurdokter kwamen vooral inspiratie opdoen voor het exterieur, maar werden erg enthousiast van nieuwe plaatmaterialen met 3D-effecten en akoestische panelen in alle kleuren van de regenboog.
Antwoord op al jouw vragen
Ruimte maken in je agenda om een beurs te bezoeken, is nooit evident. Maar het loont wel, vindt interieurbouwer Kim Vlerick: “De nieuwe merken en producten die je op deze manier ontdekt, geven je voorsprong op je concurrenten. Online vind je uiteraard al heel wat informatie, maar stalen eens in het echt zien en voelen blijft toch belangrijk in onze sector. Je kunt meteen ook al jouw vragen op de fabrikant zelf afvuren, want een vertegenwoordiger kan niet alles weten. Zo kwam ik op de beurs te weten dat een fabrikant zijn productieproces heeft aangepast waardoor ik het product nu wel zou gebruiken terwijl ik dat vroeger bewust niet deed.”
Dat bezoekers de productiehal van Cras zelf konden bezoeken, trok heel wat bezoekers over de streep. Twee dagen lang waren er door de organisatie immers shuttles voorzien tussen Waregem Expo en de hoofdzetel in Waregem. Hier werden rondleidingen georganiseerd doorheen de productie langs o.a. de hoogtechnologische deurinkastlijn en automatische plakstraat. Als kers op de taart trad men in avant-première binnen in de gloednieuwe HSB-fabriek.
“Ook al is de schaal veel groter dan bij onze productie, je kunt er altijd iets uit leren. Ik vind het ook belangrijk om meer te weten te komen over de manier waarop mijn leveranciers werken zodat ik met meer vertrouwen vragen van mijn eindklanten kan beantwoorden. Meer van dit dus!”, besluit Kim Vlerick.
Dakwerker Jonas Arnauts beaamt: “De rondleiding was echt héél interessant en rechtstreeks kunnen praten met de mensen achter de merken is een grote troef. Ik ben nogal ‘groen’ ingesteld en ik wil echt het verschil maken met ecologische oplossingen, maar ik vind het niet altijd gemakkelijk om mensen ervan te overtuigen. Hier kunnen praten met gepassioneerde mensen die alle kennis in huis hebben is heel inspirerend en geeft me stof om het verhaal beter te brengen naar de eindklant toe.”
Standhouders weten dat kwalitatief contact met hun klanten ook te waarderen. “Ze kunnen hier de vragen stellen waar ze online of in de winkel geen antwoorden op vinden. Hier kan je echt dieper ingaan op vragen rond uitvoering bijvoorbeeld. Je kunt tips geven en hen oplossingen tonen voor de problemen waar ze op botsen”, vertelt Henri Dejans van Solidor.
Zeker voor herhaling vatbaar, klinkt het unaniem. “Het was interessant om de klanten van Cras beter te leren kennen”, besluit Chelsey Kuijt van Finsa. “Dit mag vaker georganiseerd worden zodat steeds meer mensen de weg naar het event vinden.”