Detremmerie: van lokale schrijnwerker tot gerenommeerd badkamerspecialist
In een ver verleden, zo’n 83 jaar geleden, maakte Detremmerie nog allerhande schrijnwerk: van daken, over ramen en deuren tot meubelen. Het familiebedrijf evolueerde al snel naar een productiebedrijf en ging keukens en later ook badkamers maken voor de keuken- en de sanitaire handel. Vandaag is Detremmerie trendsetter in luxueus badkamermeubilair en worden er wekelijks 2.000 kasten gemaakt. CEO Koen Ducatteeuw gunt ons een blik achter de schermen.
Keuzes durven maken
Hoewel hij geen Detremmerie is, kent hij het bedrijf vanbinnen en vanbuiten. “Ik werk hier al 27 jaar”, vertelt hij. “Ik ben gestart als showroomverkoper en was service medewerker, vertegenwoordiger, sales manager en product manager voor ik CEO werd. Ik ken het bedrijf dus door en door.” Marijke Detremmerie is vandaag hoofdaandeelhouder en samen met haar vader bouwde zij de zaak uit tot wat deze vandaag is.
Ze kozen resoluut voor groei en focus: de productie van keukens werd stopgezet. “In het begin plaatsten we de meubels zelf, maar organisatorisch kan je dat niet blijven bolwerken als je veel meer wil gaan produceren. Het plaatsen gebeurt sindsdien door de installateurs van de groothandel. Naast onze eigen collecties hebben we ook altijd private label meubels gemaakt voor klanten als Van Marcke, Desco, Baderie, vtwonen en Plieger. Als merk zijn we daarbij heel sterk geëvolueerd. Vroeger maakten wij bij wijze van spreken de brave kastjes, maar vandaag zijn we gekend als een trendsettend en innoverend bedrijf. We durven ronde deuren gebruiken, met marmer en beton werken of andere vernieuwende materialen introduceren. Er wordt nu naar ons gekeken, mensen zijn benieuwd wat we zullen uitbrengen.”
Lees ook
Een kritische noot van Koen: beschouw een badkamer nooit als een klein keukentje. “Vroeger was dat zo, maar nu ga je in een badkamer toch echt met andere materialen en handgrepen werken. Je kunt wel een link leggen met de keuken zodat er een gevoel van eenheid ontstaat. Daarom bekijken wij ook wat er in de rest van het interieur leeft. Wordt er in de keuken veel marmer gebruikt dan kan je die lijn doortrekken in de badkamer.”
Op en top Belgisch
Bij Detremmerie zijn ze blij dat ronde en organische vormen weer terugkeren in het interieur. “Het bedrijf is altijd heel sterk geweest in het maken van gebogen vormen. De laatste 10 à 15 jaar was dat niet meer in trek, alles moest recht en strak zijn. Nu hebben we weer extra persen besteld want de collecties met afgeronde vormen doen het zeer goed.” Toen Detremmerie deze troef niet meer kon uitspelen, moesten ze op zoek naar een andere manier om zich te onderscheiden.
Als op en top Belgisch bedrijf wilden ze hun productie absoluut in België houden. Kwaliteit en een onbegrensde service waren altijd al kernwaarden waar ze niet aan wilden tornen. Als je daar een hoge loonkost aan toevoegt, moet je wel sterk uit de hoek komen om de concurrentie met import uit andere landen aan te kunnen. “Wij kwamen toen als eerste met een modulair aanbod op de markt. Die serie doopten we ‘No Limit’ omdat er echt eindeloze combinatiemogelijkheden zijn. Klanten kunnen kiezen uit een ruim aanbod aan kasten en wastafelbladen in uiteenlopende materialen, zoals keramiek, glas, solid surface of marmer. Ze kunnen de kleur en afwerking zelf kiezen.” Naast badkamermeubelen ontwerpt Detremmerie baden, spiegels, wastafels, spiegelkasten, toiletten en douchebakken. Een totaalplaatje dus.
Zo werd de uitdaging van toen een overtuigend verkoopsargument. “Onze lokale productie maakt ons flexibel. We kunnen snel inspelen op nieuwe trends en een betere service bieden.” Die service stopt voor Detremmerie niet bij zijn dealers. “Onze eigen service medewerkers gaan naar de eindklant als de dealer hen niet verder kan helpen.”
Maatwerk
De maatvoering van de kasten ligt niet helemaal vast. “We werken per vijf centimeter, zo zijn er bijvoorbeeld kastdieptes van 40, 45 en 50 centimeter mogelijk. Met de bijgeleverde paslat kan de vakman de kast perfect doen aansluiten. Het blad wordt altijd perfect op maat gemaakt.” De tijd dat ze iemand in de showroom moesten teleurstellen toen die kastje A met de handgreep van kastje B in de kleur van kastje C wou, was daarmee voorbij.
Er zijn maar liefst 280.000 verschillende artikelen die onderling gecombineerd kunnen worden. Die kan je uiteraard niet allemaal visualiseren in een showroom, al doet Detremmerie zijn best: “Onze badkamermeubels zijn in een 500-tal showrooms van onze klanten aanwezig. Omdat zij natuurlijk niet alles kunnen tonen, hebben we zelf ook een ruime showroom met een 60-tal opstellingen. Particuliere klanten die meer willen zien, kunnen dus altijd bij ons terecht. Voor klanten die iets anders willen, ontwikkelden we een online configurator. Zo kunnen ze zien wat het geeft als ze rood met oranje durven combineren, of blauw met zwart. Als een klant het zich niet kan voorstellen, zal hij het ook niet kopen. Ze kunnen die configurator ook thuis vanuit hun luie zetel gebruiken, maar online kopen kan niet. We willen dat onze klanten de nodige ondersteuning krijgen en die vinden ze bij onze dealers.”
Geautomatiseerde productie
Vanuit de configurator kan de badkamer met één druk op de knop in productie gaan. Elk project krijgt een uniek nummer en elk stuk een barcode. Alles komt uiteindelijk samen op een palet en wordt vervolgens bij de klant geleverd. “We hebben onze processen uiteraard geoptimaliseerd. Al onze frontjes zijn dertig centimeter hoog, een deurtje van 90 centimeter bestaat uit drie frontjes. We maken geen kasten van 39 of 41 centimeter diepte meer, maar variëren per vijf centimeter. Voor de klant maakt dat niet zoveel uit, maar voor de productie is het een hemelsbreed verschil.” Detremmerie investeerde ook in een automatisch platenmagazijn dat de platen netjes volgens houtsoort klaarlegt voor ze de volgende ochtend in productie gaan. Rollerbanen transporteren de stukken doorheen de fabriek en scharnieren en ladegeleiders worden automatisch gemonteerd. “Maar”, besluit Ducatteeuw, “vooral ons vaste en trouwe personeelsbestand is van onschatbare waarde.”
Familiale sfeer
75 mensen werken er bij Detremmerie, waarvan een 45-tal in de productie. “Meer dan de helft van onze mensen werkt hier meer dan 15 jaar. Ze hebben veel knowhow waardoor nieuwe mensen ook snel meedraaien.” Het geheim om dat personeel te behouden? “Wij zetten enorm in op de groepsgeest. We zijn flexibel wat uren en werkdagen betreft en organiseren regelmatig drinks en feestjes. Onze mensen hoeven niet naar het Sportpaleis om Niels Destadsbader te zien, toen onze nieuwe fabriek opende kwam hij naar hier. Mensen voelen zich gewaardeerd en laten weten dat ze het leuk vinden dat ze hier geen nummer zijn.”
Digital marketing
Wie Detremmerie een beetje volgt, merkt dat het bedrijf zijn merk stevig ondersteunt met een uitgekiende marketing- en communicatiestrategie. We vragen Koen dan ook welk advies hij andere bedrijven zou geven. “Print blijft van betekenis,” vertelt hij, “maar social media worden steeds belangrijker.” Daar kan je als interieurbouwer je voordeel mee doen. Je hebt immers een dankbaar product dat je mooi in beeld kunt brengen. “Neem foto’s van gerealiseerde projecten en plaats die online, op Facebook en Instagram, maar zeker ook op Pinterest want daar draait het echt om de mooie plaatjes. Als je het op regelmatige basis doet, levert die kleine inspanning zeker resultaat op. Mensen leren je kennen en als ze dan iets nodig hebben, gaan ze sneller aan jou denken.”
Zelf zet het bedrijf ook in op een blog. “Het grootste voordeel is dat zo’n blog maanden nadien nog gelezen wordt, maar het vraagt wel meer tijd, energie en kennis. Je moet de aandacht van de lezer weten te trekken en je mag hem niet ontgoochelen. Een blog moet echt informatief zijn, anders werkt het niet.”
Expansiedrang
Met klanten als Van Marcke, Desco, Facq, Dupont, Sax, Lambrechts en Schrauwen is Detremmerie in België bijzonder goed vertegenwoordigd. Ook in Nederland en Luxemburg vind je het merk bij alle belangrijke spelers. “We werken er dan ook al tachtig jaar hard aan om die positie te bereiken”, zegt Koen bijna verontschuldigend. Sinds kort is het bedrijf ook actief in Frankrijk. “We wilden al langer in die regio aanwezig zijn. Mensen denken sowieso al vaak dat onze producten Italiaans zijn en we richtten ons te veel op het Noorden en te weinig op het Zuiden. Frankrijk is geen eenvoudige markt. We mikken vooral op Parijs en het Zuiden, waar heel wat Belgen en Nederlanders een tweede verblijf hebben. Fransen hebben niet alleen een andere smaak, maar ook een ander budget. Zeker in het Zuiden waar men vooral buiten leeft, is het interieur nog steeds wat minder belangrijk.”
Door een roze bril
Wat de toekomst betreft, maakt Ducatteeuw zich voorlopig geen zorgen. “Het interieur zat en zit sinds Corona enorm in de lift. De huidige prijsstijgingen zullen wel een impact hebben op het bouw- en verbouwgedrag en het zal voor de volledige sector een uitdaging zijn om dit te overleven. Zelf blijven we optimistisch: we kunnen wekelijks 2.000 kasten maken en hebben een orderportefeuille van meer dan 6.000 kasten. We gaan een vtwonen collectie maken die in 140 Nederlandse showrooms komt te staan, in Frankrijk zijn we momenteel al in 70 showrooms aanwezig en verwachten we een verdere groei en onze bestaande showrooms blijven ons trouw. We kregen tijdens onze verlofperiode heel wat mooie showroombestellingen binnen.”
Om de productie te kunnen bijbenen, bouwde Detremmerie onlangs een extra fabriek op zijn productiesite in Beveren-Leie. “En er liggen plannen klaar voor nog een extra fabriek van 2.000 m2 zodat we op een totale oppervlakte van 23.000 m2 zullen uitkomen. We blijven investeren in mensen en gebouwen zodat we onze missie kunnen verderzetten: de markt blijven verrassen met nieuwe ontwerpen en materialen”, besluit Koen.