De leerlingen krijgen de plannen voor dat werkstuk pas de ochtend van de wedstrijd te zien. Het stuk is zo ontworpen dat de leerlingen verschillende houtbewerkingstechnieken moeten toepassen (zowel manueel als machinaal) en met verschillende houtsoorten moeten werken. Een vakjury van ervaren schrijnwerkers zal de werkstukken nadien evalueren en zal aan het eind per studierichting (BuSO / BSO / TSO) een winnaar uitroepen.
Embuild Vlaamse Schrijnwerkers wil met deze wedstrijd het belang van praktijklessen onder de aandacht brengen. Door de coronapandemie en het vele deeltijdse afstandsonderwijs hebben de leerlingen de afgelopen jaren veel praktijkuren gemist. Recent luidde de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) ook nog de alarmbel over de ‘prangende tekorten aan programmatie van bouwopleidingen’ in onze middelbare scholen. Vooral de terugval van het aantal opleidingen voor dakdekkers en binnen- en buitenschrijnwerkers is volgens de SERV zorgwekkend. En dat terwijl het beroep van schrijnwerker sinds jaar en dag een knelpuntberoep in Vlaanderen is. Alle schrijnwerkerijen hebben de grootste moeite om geschoold, vakbekwaam personeel te vinden.