Lecot garandeert de vakman: meer projecten, minder zorgen
De juiste producten
Lecot bestaat dit jaar 135 jaar. In die periode groeide het bedrijf uit van een klein lokaal ijzerwarenwinkeltje tot een groothandel die ervoor zorgt dat je altijd ruim 110.000 producten en machines binnen handbereik hebt. Je kunt ze afhalen in één van de 78 winkels of 24/7 in de webshop bestellen. Je krijgt ze in je atelier of op de werf geleverd. Wat jij het gemakkelijkst vindt.
“Uiteraard blijven we het gamma voortdurend uitbreiden”, vertelt marketingverantwoordelijke Kristof De Nayer. “Ons aanbod is nu al een stuk ruimer dan veel klanten beseffen. We blijven enerzijds investeren in onze winkels en onze logistiek zodat onze klanten hun materiaal en machines zo snel mogelijk in huis hebben, en anderzijds in de opleiding van onze verkopers en vertegenwoordigers. Want we willen uiteraard wel dat onze klanten de juiste producten kiezen uit dat enorme aanbod. Voor advies op maat hoeven ze niet naar de winkel te komen, het kan evengoed via telefoon of mail, of via onze online keuzehulpen.”
Dienstverlening op maat
Maar daar blijft het dus niet bij. Heb je vragen over regelgeving? Zou je liever machines leasen in plaats van aankopen zodat je altijd over goed onderhouden materiaal beschikt? Of ben je toe aan een asset management systeem dat ervoor zorgt dat je altijd het juiste materiaal en de nodige gereedschappen op de werf hebt? Ook dat kan Lecot je bieden. Net als oplossingen op maat voor de automatisatie en beveiliging van gebouwen, cilinders en sluitplannen voor elk gebouw en op maat geproduceerde ventilatieroosters, lades en deurkaders.
Kristof De Nayer: “Het zijn er te veel om op te sommen, maar ook hier kunnen klanten terecht bij hun vertegenwoordiger die hen de weg wijst naar de diensten die voor hen relevant zijn. Omdat het vandaag zo moeilijk is om personeel te vinden, kampen vakmannen met tijdsgebrek. Dankzij onze oplossingen verlossen we hen van heel wat administratie zodat er weer meer tijd vrijkomt voor wat echt telt: hun projecten.”
“Het personeelstekort zorgt er ook voor dat het bedrijven aan expertise ontbreekt”, gaat Kristof verder. “De bouwsector evolueert razendsnel, je moet vandaag van alle markten thuis zijn en dat is niet evident wanneer je niet de tijd kunt vrijmaken om voortdurend opleidingen te volgen. Daarom ontwikkelen we montagehandboeken die stap voor stap tonen hoe je iets volgens de laatste regels en procedures moet uitvoeren en welke producten je daar precies voor nodig hebt.”
Oplossingen voor elke schrijnwerker
Voor producenten en installateurs van ramen en deuren is er zo bijvoorbeeld het Optimont Montagehandboek dat je stap voor stap door het montageproces gidst, met telkens een overzicht van de producten die je tijdens elke fase nodig hebt en een handige checklist voor een laatste kwaliteitscontrole. Een team van experts staat altijd voor je klaar met advies en oplossingen op maat. “Zo ontwikkelden we een tijd terug een ergonomische raamdrager omdat we ondervonden dat onze klanten er nood aan hadden. Als ramen steeds groter en zwaarder worden terwijl je al handen tekort komt, is het een welkom hulpmiddel. Daarnaast ondersteunen we klanten met software zodat het hele proces – calculeren, tekenen, bestellen tot het aansturen van de CNC-machines – naadloos kan verlopen.”
Voor interieurbouwers is de nieuwe catalogus voor inbouwverlichting handig. “Omdat we vinden dat een schrijnwerker zich niet ook nog eens heel uitgebreid moet gaan verdiepen in elektriciteit werkten we een handleiding uit met verschillende types led inbouwspots. Naast een overzicht van de producten die je nodig hebt bevat die de nodige stroomschema’s zodat je ook zonder veel technische bagage verlichting in je maatwerk kunt integreren.”
“Krijg je als interieurbouwer de vraag om ook een voordeur met elektronische toegangscontrole te maken en te installeren terwijl je niet echt thuis bent in die materie? Ook dan kunnen we je van A tot Z tonen hoe je het aanpakt zodat jij die dienstverlening toch aan jouw klant kunt aanbieden. Want dat is waar het uiteindelijk om draait: wij willen onze klanten extra ondersteunen zodat zij op hun beurt de eindklant beter kunnen bedienen.”